شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » اقتصادی » احتمال تکرار تجربه سال ۹۸ در بورس ضعیف است| کاهش دخالت های دولت و اظهار نظر سیاسیون در بازار سرمایه

احتمال تکرار تجربه سال ۹۸ در بورس ضعیف است| کاهش دخالت های دولت و اظهار نظر سیاسیون در بازار سرمایه

کد خبر: 8276

بازار؛ گروه ایران: روند داد و ستدهای بازار سهام به دنبال از دست رفتن کانال یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحد و سقوط ناگهانی آن به سطوح پایین‌تر، معامله‌گران این بازار را مجددا به سمت احتیاط بیشتر سوق داده است.

حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای عالی بورس به بازار می گوید: سرمایه گذاران و فعالان امروز بازار سرمایه از اتفاقات سال ۹۸ درس گرفته و تجربه کافی را کسب کرده اند به همین دلیل احتمال تکرار دوباره ریزش شدید شاخص بعید است. او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه دخالت های دولت در بورس هم کمتر شده و سیاسیون کمتر درباره بازار سرمایه اظهار نظر می کنند. این مساله موجب شده که نوسانات بازار کمتر شده و به جز در برخی از روزهای که خبر یا اتفاق خاصی بازار را تحت تاثیر قرار می دهد، شاخص یک وضعیت تقریبا منطقی داشته باشد. او معتقد است که اگر می خواهیم به ثبات و رشد اقتصادی برسیم دولت باید وضع مقررات نابهنگام را تعطیل کند و در مسیر پیش بینی پذیر شدن اقتصاد قدم بردارد.

عضو شورای عالی بورس در بخش دیگری از سخنان خود همچنین افزایش قیمت خوراک و همچنین نرخ حقوق مالکانه و دولتی در بخش معادن در لایحه بودجه را مورد نقد قرار داد. متن کامل گفتگوی بازار با حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای عالی بورس را در ادامه می خوانید:

*در روزهای گذشته با ریزش شاخص این نگرانی ایجاد شده که مبادا تجربه سال ۹۸ در حال تکرار شدن است. به عنوان کسی که در شورای عالی بورس فعالیت دارید، تا چه اندازه احتمال ریزش شدید بازار را جدی می دانید؟

از نظر ارزندگی بازار در شرایط خوبی بوده و جذابیت کافی برای سرمایه گذاری و ورود به آن وجود دارد. البته همیشه با خطر تکرار تجربه تلخ افزایش بی رویه شاخص مواجه هستیم. اما این خطر دیگر مثل گذشته بازار سرمایه را تهدید نمی کند چرا که به نظر من بازیگران بازار سرمایه به اندازه کافی از آن سال ها درس گرفته و تجربه کسب کرده اند. البته دولت هم از تجربه سال ۹۸ درس گرفتند و این خطر خیلی وجود ندارد.

*فکر می کنید که در ماه های آینده وضعیت بازار چطور باشد و چه مقدار از نقدینگی موجود در سطح جامعه وارد بورس شود؟

هم اکنون بستر مناسبی برای فعالیت با ثبات بازار وجود دارد اما مستلزم این است که سیاست گذار برای برنامه های آتی به خصوص در فرآیند تدوین بودجه ۱۴۰۲ و تدوین برنامه هفتم باید موضوع بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد به آن توجه شود.

بهترین حمایت دولت از بورس این است که هیچ دخالتی در بازار سرمایه نداشته باشد. در طول یک سال گذشته دخالت دولت در آن به حداقل ممکن رسیده و اظهار نظر سیاسیون درباره بورس کمتر شده؛ بخش زیادی از ثبات بازار سرمایه در ماه های گذشته هم حاصل همین به حداقل رسیدن برخی از مداخلات بوده است

*دولت در شرایط فعلی چه کمکی برای رونق بورس می تواند، بکند؟

بهترین حمایت دولت از بورس این است که هیچ دخالتی در بازار سرمایه نداشته باشد. در طول یک سال گذشته دخالت دولت در آن به حداقل ممکن رسیده و اظهار نظر سیاسیون درباره بورس کمتر شده است. بخش زیادی از ثبات بازار سرمایه در ماه های گذشته هم حاصل همین به حداقل رسیدن برخی از مداخلات بوده است. البته امیدواریم که دخالت های قیمتی و قیمت گذاری دستوری از سوی دولت در ماه های پیش رو به حداقل برسد چرا که نگاهی به تجربه سایر کشورها نشان می دهد که بازار را نمی توان به صورت دستوری اداره کرد.

*با توجه به اینکه در فصل بررسی بودجه در مجلس قرار داریم، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بورس چه خواسته ای از دولت و نمایندگان مجلس دارند؟

مهم ترین خواسته اهالی بازار سرمایه و ذی نفعان پیش بینی پذیر شدن اقتصاد کشور است. متاسفانه هم اکنون بی ثباتی در اقتصاد موج می زند و هیچ یک از ما نمی دانیم که بازار روز آینده چه وضعیتی خواهد داشت. از طرفی اگر می خواهیم به ثبات و رشد اقتصادی برسیم دولت باید وضع مقررات نابهنگام را تعطیل کند و در مسیر پیش بینی پذیر شدن اقتصاد قدم بردارد.

*مهم ترین مشکل و خلائی که به نظر شما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد، چیست؟

اقتصاد کشور صرفا در بازار سرمایه خلاصه نمی شود و اجزا و زوایای گوناگونی دارد. به همین دلیل دولت و مجلس باید سعی کنند که همه ابعاد را در لایحه بودجه مد نظر قرار دهند. متاسفانه در لایحه پیشنهادی نرخ خوراک افزایش قابل ملاحظه ای داشته، این تغییر ناگهانی قیمت خوراک می تواند فعالیت واحدهای پتروشیمی و به تبع آن وضعیت بازار سرمایه را هم تحت تاثیر قرار دهد. از دیگر تغییراتی که نیاز به کار کارشناسانه و بررسی بیشتر دارد افزیش قابل توجه نرخ حقوق مالکانه و دولتی در بخش معادن است.

تصور دولت ها همواره بر این بوده که پایین نگه داشتن قیمت ارز مانع رشد قیمت ها می شود. به همین دلیل قیمت ارز را به عنوان یک لنگر برای کنترل تورم قرار داده بودند. این در حالی است که ارز هم نوعی کالا بوده و قیمت گذاری دستوری آن به نوعی مداخله دولت در بازار محسوب می شود

*به نظر شما نرخ ارز در نظر گرفته شده در لایحه بودجه ۱۴۰۲ منطقی است؟

یکی از مشکلات اقتصاد ایران که از قضا مورد علاقه دولت ها هم بوده مداخله و پایین نگه داشتن قیمت ارز بوده است. تصور دولت ها همواره بر این بوده که پایین نگه داشتن قیمت ارز مانع رشد قیمت ها می شود. به همین دلیل قیمت ارز را به عنوان یک لنگر برای کنترل تورم قرار داده بودند. اگر ارز را همانند سایرکالا در نظر بگیریم این کاهش به نوعی مداخله مداخله درستی بوده و می تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر منفی قرار دهند. ضمن اینکه نگاهی به وضعیت قیمت ها و نرخ تورم حاکم بر اقتصاد نشان می دهد که پایین نگه داشتن دستوری قیمت ارز نتوانسته جلو رشد نرخ تورم را بگیرد.

منبع: tahlilbazaar-203379

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید